فروش فیش حج عمره و تمتع - انواع حج و عمره
/ مسأله 2 ـ حجّي كه انسان انجام ميدهد، يا آن را براي خود بهجا ميآورد و يا به نيابت از ديگران؛ كه اين نوع حج را «حج نيابي» مينامند. حجّي كه انسان براي خود بهجا ميآورد، دو نوع است: واجب و مستحب.
مسأله 3 ـ حج واجب، يا بر اساس اصل شريعت واجب ميشود كه آن را حَجّةالاسلام مينامند؛ و يا بالعرض به جهتي مانند نذر يا بطلان حج، واجب ميشود.
مسأله 4 ـ هر يك از انوع حج، يعني حَجّةالاسلام و حج نيابي، داراي احكام و شرايطي است كه در بخش اول و در دو فصل بيان خواهد شد.
مسأله 5 ـ همچنين حج به سه نوع تمتّع، اِفراد و قران تقسيم ميشود. نوع اول حج (تمتّع) بر افرادي واجب است كه وطن آنها بيش از 48 ميل (تقريباً 90 كيلومتر) از مكه فاصله داشته باشد. نوع دوم و سوم حج (اِفراد و قِران) نيز بر كساني واجب ميشود كه ساكن مكه هستند و يا محل اقامت آنان كمتر از مسافت مذكور از مكه فاصله دارد.
حج تمتع در برخي مناسك و اعمال، با دو نوع ديگر حج تفاوتهايي دارد.
مسأله 6 ـ تفاوت حج تمتّع با حج اِفراد و قِران در اين است که حج تمتع، عبادتي است متشکل از عمره و حج؛ و عمره ـ که بخش اوّل آن است ـ مقدّم بر حج است و ميان آن دو، فاصلهي زماني وجود دارد، و در آن فاصله انسان از احرام خارج ميشود و تا زمان مُحرم شدن براي حج، بهرهگيري (تمتع) از آنچه بر مُحرم حرام است، براي او حلال ميگردد، و از اين رو عنوان «حج تمتّع» براي آن مناسب است. و حج، بخش دوم آن بهشمار ميآيد، و بايد هر دو آنها در يک سال انجام شود، بر خلاف حج اِفراد و قِران که تنها حج را شامل ميشوند، و عمره، عبادتي مستقل از آنها بهشمار ميآيد و «عمرهي مفرده» ناميده ميشود، از اين رو ممکن است عمرهي مفرده در يک سال؛ و حج اِفراد يا قِران در سال ديگر انجام شود.
مسأله 7 ـ عمرهي تمتع و عمرهي مفرده، احکام مشترکي دارند که در بخش دوم خواهد آمد و تفاوتهايى دارند که در مسأله 16 بيان خواهد شد.
مسأله 8 ـ عمره نيز مانند حج، گاهي واجب و گاهي مستحب است.
مسأله 9 ـ عمره در آيين اسلام بر كسي كه شرايط استطاعت را ـ آنگونه كه در مورد حج بيان ميشود(1) ـ داشته باشد، يك بار در تمام عمر واجب ميشود و وجوب آن مانند وجوب حج، فوري است. و در وجوب آن استطاعت براي انجام حج معتبر نيست، بلكه اگر فرد براي عمره مستطيع باشد، عمره بر او واجب ميشود هرچند براي حج مستطيع نباشد، همچنانكه عكس آن نيز چنين است، يعني اگر شخص براي حج استطاعت داشته باشد، ولي براي عمره مستطيع نباشد، بايد حج را بهجا آورد. اين حكم درباره كساني است كه در مكه يا در كمتر از چهل و هشت ميلي مكه هستند. ولي براي كساني كه از مكه دور هستند و وظيفه آنان حج تمتع است، هيچگاه استطاعت عمره از استطاعت حج و استطاعت حج از استطاعت عمره جدا نيست، زيرا حج تمتع مركب از هر دو عمل است و هر دو بايد در يك سال بهجا آورده شوند.
مسأله 10 ـ بر شخص مکلف جايز نيست بدون احرام وارد مكّهي مكرّمه شود، و اگر در غير موسم حج ميخواهد وارد مكه شود، واجب است با احرام عمره مفرده وارد شود. دو گروه از اين حكم مستثني هستند:
1ـ كساني كه مقتضاي شغل آنان اين است كه زياد به مكه رفت و آمد كنند.
2ـ كساني كه پس از اعمال حج يا عمره از مكه خارج شدهاند و ميخواهند در همان ماه انجام حج يا عمره، دوباره وارد مكه شوند.
مسأله 11 ـ تكرار عمره مانند تكرار حج مستحب است، و بين دو عمره وجود فاصلهي معيّن شرط نيست. ولي بنابراحتياط در هر ماه فقط يك عمره براي خود ميتواند بهجا آورد. و اگر دو عمره براي افراد ديگر انجام دهد يا يك عمره براي خود و يك عمره هم براي ديگري بهجا آورد، احتياط مذكور لازم نيست. بنابراين اگر عمره دوم را به نيابت از ديگري انجام دهد، جايز است نايب در برابر آن اجرت بگيرد و از عمرهي مفردهي منوبٌعنه هرچند واجب باشد، كفايت ميكند.
کلمات مورد جستجو: فیش حج, فروش فیش حج عمره, فروش فیش حج تمتع, خرید فیش حج عمره, خرید فیش حج تمتع, انواع حج و عمره, لباس احرام فروشی, خرید فروش فیش حج, فروش فیش حج عمره بانک ملی, فروش فیش حج عمره بانک ملت, خرید فروش فیش حج عمره بانک ملی, آموزش مناسک حج, حج تمتع و اعمال حج تمتع