خرید و فروش فیش حج تمتع و عمره با قیمت مناسب



جستجو در خریداران و فروشندگان سایت فیش حج عمره و تمتع واجب

کانال تلگرام فیش حج عمره و تمتع (واجب)سایت فیش حج سایت فیش حج

اخبار حج و فیش حج

  چهار بسته اقامتي استفاده زائران عتبات در ايام نوروز

اعزام مجدد زائران به سامرا در آينده نزديك افزايش ۲۰۰ هزار توماني

هزينه سفر به عتبات عاليات از ۲۱ اسفند ماه محسن نظافتي روز يكشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين افزايش ۲۰۰ هزار توماني به علت تفاوت نرخ ارز تعادلي و ارز آزاد است. وي گفت: اين مساله به ارز همراه زائران هيچ ارتباطي ندارد و همچنان به زائراني كه از طريق كاروان‌هاي سازمان حج و زيارت اعزام مي‌شوند، ۳۰۰ دلار ارز تعادلي تعلق مي‌گيرد.حداقل و حداكثر هزينه سفر هوايي و زميني به عتبات در ايام نوروز نظافتي درباره حداقل و حداكثر هزينه سفر به عتبات در ايام تعطيلات نوروز افزود: حداقل هزينه سفر به عتبات يك ميليون و يكصد هزار تومان و به صورت زميني است و حداكثر هزينه سفر نيز يك ميليون و ۶۰۰ هزار تومان و هوايي است. به گفته مديركل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت، پس از پايان اعزام‌هاي نوروزي از هزينه سفر به عتبات عاليات حدود ۱۰ درصد كم مي‌شود.  اعزام روزانه چهار هزار نفر به عتبات در ايام نوروز نظافتي با بيان اينكه اعزام‌هاي نوروزي عتبات عاليات از ۲۴ اسفند ماه آغاز و تا هشتم فروردين ماه ادامه خواهد داشت، افزود: بر اساس برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته، در اين ايام روزانه يكصد كاروان معادل چهار هزار نفر در روز، به زيارت عتبات عاليات اعزام مي‌شوند. ** چهار بسته اقامتي استفاده زائران در ايام نوروز مديركل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت با بيان اينكه زائران ايراني مي‌توانند در ايام نوروز از بسته‌هاي اقامتي سه، چهار، شش و هفت روزه استفاده كنند، گفت: اعزام‌هاي بسته اقامتي سه و چهار روزه به صورت هوايي، بسته اقامتي شش روزه به صورت زميني و بسته اقامتي هفت روزه به صورت زميني و هوايي است. ** تدوين بسته اقامتي جديد براي اعزام‌هاي پس از نوروز نظافتي با بيان اينكه بسته اقامتي ۱۰ روز كه قبل از اعزام‌هاي نوروزي فعال بود به علت اعزام تعداد بيشتري از متقاضيان اكنون متوقف شده، افزود: پس از اعزام‌هاي نوروزي، علاوه بر فعال شدن بسته اقامتي ۱۰ روزه، متقاضيان سفر به عتبات مي‌توانند از بسته اقامتي ۱۴ روزه نيز بهره‌مند شوند. به گفته وي، در بسته اقامتي ۱۴ روزه، زائران شش روز در نجف اشرف، شش روز در كربلاي معلي و دو روز نيز در كاظمين اقامت مي‌كنند. * اعزام مجدد زائران به سامرا در آينده نزديك نظافتي درباره اعزام مجدد زائران به زيارت حرم امامين عسكرين (ع) در سامرا كه اكنون متوقف است، ابراز اميدواري كرد با تلاش‌هاي ارتش و نيروي بسيج عراق و تامين امنيت اين منطقه، اعزام‌ها زائران ايراني به سامرا بزودي آغاز شود. ** انجام پروازهاي عتبات با قيمت سابق مديركل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت با اشاره به افزايش قيمت بليت‌هاي هواپيما در ايام نوروز گفت: خوشبختانه قيمت بليت‌هاي سفر هوايي به عتبات در ايام نوروز هيچگونه افزايشي نخواهد داشت و طبق نرخ قبلي محاسبه مي‌شود. وي افزود: اكنون قيمت بليت آزاد تا يك ميليون و يكصد هزار تومان افزايش يافته اما هزينه رفت و برگشت سفرهاي هوايي زائران سازمان حج به عتبات، حدود ۴۳۰ هزار تومان است.

 

 کلمات جستجو:

فروش فیش حج,خرید فیش حج,فیش حج,اخبار حج,لوازم سفر به مکه,اولویت حج,سازمان حج و زیارت

افتتاح دوره چهارم موسسه مطوفی حجاج ایران

افتتاح دوره چهارم موسسه مطوفی حجاج ایران دوره چهارم موسسه مطوفی حجاج ایران با اعضاء جدید برای یک دوره چهارساله آغاز بکار کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج وزیارت از مکه مکرمه دراین افتتاحیه حکم انتصاب آقای دکتر طلال قطب از سوی وزیر حج عربستان بعنوان رئیس هیئت مدیره موسسه تسلیم وی شد. غلامرضا رضایی مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج وزیارت در عربستان به نمایندگی از سازمان درجلسه افتتاحیه حضور یافت و برای اعضاء دوره جدید آرزوی موفقیت نمود. موسسه مطوفی حجاج ایران دارای 12 نفراعضاء هیئت مدیره می باشد که تعداد 8 نفر از آنها از طریق انتخابات میان سهامداران در هفته گذشته انتخاب شده اند و4 نفر دیگر منصوب وزیر حج عربستان می باشند. گفتنی است در عربستان 5موسسه تحت عنوان مطوفی وجود دارد که وظیفه آنها هماهنگی بین دستگاه های مسئول امور اعزام حجاج دیگر کشورها با دستگاه های دولتی عربستان و همچنین تامین خدمات رفاهی حجاج کشورها بخصوص درمشاعر مقدسه می باشد. از جمله این خدمات می توان به امور تحویل چادرها درمنا و عرفات وهماهنگی ارائه خدمات نقل حجاج اشاره نمود. بنابر این گزارش سهامداران موسسات مطوفی که قریب 30 سال از آغاز فعالیت آنها می گذرد شهروندان شهر مکه مکرمه می باشند و در دوره های 4 ساله اعضاء جدید هیئت مدیره خود را انتخاب می کنند.6موسسه مطوفی موجود و حوزه ارائه خدمات آنها به شرح ذیل می باشند: -موسسه مطوفی حجاج ایران:ارائه خدمات به حجاج ایران -موسسه مطوفی حجاج ترکیه و مسلمانان اروپا،آمریکا واسترالیا -موسسه مطوفی حجاج جنوب آسیا:ارائه خدمات به حجاج کشورهایی مثل هند،پاکستان،بنگلادش و... -موسسه مطوفی حجاج جنوب شرق آسیا:ارائه خدمات به حجاج کشورهایی مثل اندونزی،مالزی ،سنگاپور،تایلندو... -موسسه مطوفی حجاج کشورهای عربی -موسسه مطوفی کشورهای آفریقایی غیرعربی.

 

کلمات جستجو:

فیش حج,اخبار حج,اخبار ثبت نام مکه,اخبار از مکه,لوازم سفر به مکه,سازمان حج و زیارت 

    پروازهاي فرودگاه نجف دوباره برقرار شد
پس از توقف ۲۰ روزه پروازهاي غول پيكير به فرودگاه نجف اشرف، از روز گذشته اين پروازها از سرگرفته شد و از اين پس پروازهاي زايران ايراني به فرودگاه نجف برقرار است.به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از عتبات عاليات، پس از توقف ۲۰ روزه پروازهاي غول پيكير به فرودگاه نجف اشرف، از روز گذشته اين پروازها از سرگرفته شد و از اين پس پروازهاي زايران ايراني به فرودگاه نجف برقرار است.
براساس اين گزارش، روزانه به طور ميانگين ۱۷ كاروان از جمهوري اسلامي ايران وارد فرودگاه نجف اشرف مي‌شود كه به دليل ترميم اين فرودگاه در مدت كوتاه مدت روزانه حدود ۲ يا ۳ كاروان به اين فرودگاه پروازد داشتند.
شايان ذكر است، چندي پيش مصطفي قاسمي، مدير دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت در عراق، اعلام كرده بود كه به علت ترميم باند و برخي تعميرات در فرودگاه نجف، بخشي از پروازهاي ورودي به نجف، به فرودگاه بغداد منتقل شد.
همچنين محسن نظافتي، مدير كل عتبات سازمان حج وزيارت از اعزام‌هاي نوروزي عتبات عاليات از ۲۴ اسفند ماه خبر داد و اظهار داشت: سفرهاي نوروزي تا هشتم فروردين ماه ادامه خواهد داشت و بر اساس برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته، در اين ايام روزانه يكصد كاروان معادل چهار هزار نفر در روز، به زيارت عتبات عاليات اعزام مي‌شوند.
مديركل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت با بيان اينكه زايران ايراني مي‌توانند در ايام نوروز از بسته‌هاي اقامتي سه، چهار، شش و هفت روزه استفاده كنند، گفت: بسته اقامتي سه و چهار روزه به صورت هوايي، بسته اقامتي شش روزه به صورت زميني و بسته اقامتي هفت روزه به صورت زميني و هوايي است.

کلمات جستجو:

فروش فیش حج,اخبار حج,سازمان حج و زیارت,فیش حج,اخبار از مکه,سفر حج

 

 

 

طواف نساء(دهمين عمل از اعمال حج)
پس از انجام سعى بايد هفت مرتبه به نيّت طواف نساء دور خانه كعبه كه در مسجدالحرام است بگردد.
كيفيت طواف نساء :
1 - به همان نحو است كه در طواف عمره تمتع گذشت بدون هيچ تفاوت مگر در نيّت كه در اينجا بايد به نيّت طواف نساء بجا آورد .
2 - طواف نساء و نماز آن اختصاص به مردان ندارد ، بلكه بر تمام كسانى كه حج به جا مى آورند واجب است .
3 - پس از سعى لازم نيست فوراً طواف نساء را بجا آورد و تأخير انداختن آن حتى تا چند روز بعد هم اشكال ندارد .
4 ـ طواف را بايد از مقابل گوشه اى از كعبه كه حَجرُالاَْسْوَددر آن است آغاز كند و در همان جا به پايان ببرد.
5 ـ خانه كعبه، در حال طواف بايد در طرف چپ طواف كننده باشد، بنابراين اگر در حال حركت رو به كعبه باشد، يا عقب عقب برود صحيح نيست.
6 ـ انسان بايد همانطورى كه همه مسلمانان طواف مى كنند ـ بدون دقّتهاى اهل وسوسه ـ طواف را از مقابل حجرالاسود شروع كند و ادامه دهد و ايستادن مقابل حجرالاسود در هر دور لازم نيست.
7 ـ طواف كننده بايد به دور «حِجْرِ اسماعيل»  هم بگردد، يعنى در هنگام طواف، داخل «حِجر» نرود.
8 - براى مطاف حدى وجود ندارد و تا هر جاى مسجد الحرام كه طواف در آن طواف كعبه صدق كند ، طواف مجزى است ، بلى مستحب است كه اگر اضطرار و ازدحام نباشد فى ما بين كعبه و مقام ابراهيم انجام دهد .
9 ـ اگر انسان بر اثر بيمارى يا پيرى يا زيادى جمعيّت نتواند در اين محدوده طواف كند، طواف در خارج اين حدّ اشكال ندارد.
10 ـ طواف كننده بايد با طهارت طواف كند يعنى با وضو باشد و غسلى برعهده او نباشد و نيز بدن و لباس وى پاك باشد، همانگونه كه نماز مى خواند.
مسجد الحرام
(1) - عمره مفرده كه جداى از حج است نيز طواف نساء دارد .
(2) - سنگى است بيضى شكل و سياه رنگ، كه در گوشه شرقى ديوار كعبه، با ارتفاع 5/1 متر از سطح مسجد نصب شده است.
(3) - هم اكنون از مقابل حجرالاسود تا آخر صحن مسجدالحرام خط سياهى كشيده شده است كه افراد مى توانند هنگام رسيدن به همان خط، طواف را آغاز و به همانجا ختم كنند.
(4) - حجر اسماعيل: فضايى است بين كعبه و ديوارى نيم دايره به عرض حدود 10 متر كه از زاويه شمالى تا زاويه غربى كعبه امتداد دارد. هرگاه باران بر بام كعبه ببارد، از ناودان رحمت در اين فضا مى ريزد، اينجا مدفن حضرت اسماعيل (عليه السلام) و مادرش هاجر و پيامبران بسيارى مى باشد.


 

کلمات جستجو:

فروش فیش حج,فیش حج,سازمان حج و زیارت,اخیار حج,خرید فیش حج,طواف نسا,مسجدالحرام,حَجرُالاَْسْوَد

فضيلت های  عمره
1 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : در نامه اش به عمرو بن حزم، آنگاه كه او را به امارت نجران برگزيد، فرمود: عمره، حج اصغر است.
2 ـ عمر بن اُذينه: از امام صادق عليه السّلام درباره كلام خدا الحجّ الأكبر پرسيدم. فرمود: حج اكبر، وقوف در عرفات و رمى جمرات است و حج اصغر، عمره است.
3 ـ معاوية بن عمار: از امام صادق عليه السّلام درباره «روز حجّ اكبر» پرسيدم. فرمود: روز عيد قربان است و حج اصغر، عمره است.
4 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : بدان كه عمره، همان حج اصغر است و يك عمره، بهتر از دنياست و آنچه در آن است و يك حج، بهتر از عمره است.
5 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : پاداش حج، بهشت است وعمره، كفّاره هر گناه است.
6 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : عمره تا عمره ديگر، كفّاره (گناهانِ) ميان آن دو عمره است.
7 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : هركس حج يا عمره انجام دهد و گناه نكند، باز مى گردد، مثل حالت روزى كه مادرش او را به دنيا آورده است.
8 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : چهارنفرند كه دعايشان ردّ نمى شود، تا آن كه درهاى آسمان برايشان گشوده شود ودعايشان به عرش برسد: پدر براى فرزند، ستمديده بر ستمگر، عمره گزار تا آن كه بازگردد و روزه دار تا آن كه روزه بگشايد.
9 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : جهاد بزرگ و كوچك و ناتوان و زن ، حج و عمره است.
10 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : حج، جهاد است و عمره، مستحبّ است.
11 ـ جابر : از پيامبر صلّى الله عليه و آله درباره عمره پرسيدند كه آيا واجب است، فرمود: نه، ولى عمره انجام دادنتان برتر است.
12 ـ عبدالرحمن بن سمره: روزى در حضور پيامبر خدا بوديم. فرمود: ديشب شگفتيهايى ديدم! پرسيديم: چه ديدى اى پيامبر خدا؟ برايمان بازگو، جانمان و خانواده و فرزندانمان فدايت. فرمود: مردى از امّتم را ديدم كه مقابلش تاريكى و پشت سرش تاريكى بود، از سمت راست و چپش و از زير پايش ظلمت بود، غرق در تاريكى بود. پس حج و عمره او آمدند و او را از تاريكى رهانده، وارد نور كردند.
13 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : هركس به قصد عمره بيرون شود پس بميرد، تا قيامت براى او پاداش عمره گزار نوشته مى شود.
14 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله ـ وقتى عايشه به عمره مى رفت، به او فرمود ـ : پاداش تو به اندازه رنجى است كه مى برى و خرجى است كه مى كنى.
15 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : عمره نسبت به حج، مثل جايگاه سر نسبت به پيكر و مثل
زكات (فطره) نسبت به روزه است.
16 ـ زراره: به امام باقر عليه السّلام گفتم: چه چيزى در فضيلت، پس از حج است؟ فرمود: عمره مفرده، سپس هرجا كه خواست، برود.
17 ـ امام كاظم عليه السّلام : خداوند، نماز واجب را با نماز مستحب (نافله) كامل ساخت و روزه ماه رمضان را با روزه مستحب، و حج را با عمره كامل نمود و زكات را با صدقه.
نكته
1 ـ شايع است هر گاه روز عرفه با جمعه مصادف شود ، حجّ آن سال ، حجّ اكبر ناميده مى شود . ولى در روايات اسلامى مستندى براى اين توهم نيافتيم ، حجّ اكبر در لسان احاديث حجّ مشتمل بر وقوفين و مناسك منى است در مقابل حجّ اصغر كه به عمره مفرده اطلاق مى شود.
2 ـ «يوم الحجّ الأكبر» كه در آيه سوّم سوره برائت آمده است ، در بسيارى از روايات تطبيق به «يوم النحر» شده و در برخى «يوم عرفه» ذكر شده است .
هرماه يك عمره
18 ـ امام صادق عليه السّلام : على عليه السّلام مى فرمود: در هر ماه، يك عمره است.
19 ـ امام صادق عليه السّلام : سال، دوازده ماه است، براى هر ماه، يك عمره انجام مى شود.
20 ـ على بن حمزه از امام كاظم عليه السّلام روايت كرده است : براى هر ماه ، يك عمره است . پرسيدم : براى كمتر از آن هم مى شود ؟ فرمود : براى هر ده روز ، يك عمره است .
علّامه مجلسى مى گويد: «ياران در اين مسئله، اختلاف نظر دارند. سيد مرتضى و ابن ادريس و محقق و گروهى ، پى در پى آوردن دو عمره را به هر گونه، روا دانسته اند و ابن ابى عقيل مى گويد: دو عمره در يك سال جايز نيست. شيخ در مبسوط مى گويد: كمترين فاصله ميان دو عمره، ده روز است و ابوالصلاح و ابن حمزه و محقق در كتاب النافع و علّامه در كتاب مختلف الشيعه، اين فاصله را يك ماه دانسته اند و مى توان در استدلال به روايات[1] خدشه كرد كه صراحت در منع از تكرار عمره در يك ماه ندارند، زيرا ممكن است معناى اختصاص به يك ماه اين باشد كه انجام عمره در هر ماه، مستحب مؤكد است. [و سعى شود كمتر از اين نشود]».
صاحب جواهر نيز مى گويد: «كمترين فاصله ميان دو عمره، ده روز است و اين رأى مختار آن چه از تحرير نقل شده مى باشد.» تذكره، منتهى، ارشاد و تبصره است.
امام خمينى قدّس سرّه مى فرمايد: «در مقدار فاصله ميان دو عمره اختلاف كرده اند. احتياط آن است كه در فاصله كمتر از يك ماه عمره را به اميد ثواب، بياورند».
فضيلت عمره در ماه رجب
21 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : برترين عمره، عمره رجب است.
22 ـ امام صادق عليه السّلام : عمره گزار، در هر يك از ماه هاى سال مى تواند عمره انجام دهد و برترين عمره، عمره رجب است.
23 ـ شيخ طوسى از امامان عليهم السّلام نقل كرده است: عمره ماه رجب، در فضيلت، پس از حج است.
24 ـ معاوية بن عمّار: از امام صادق عليه السّلام پرسيدند: كدام عمره برتر است؟ عمره رجب يا عمره در رمضان؟ فرمود: نه، بلكه عمره در ماه رجب با فضيلت تر است.
25 ـ امام صادق عليه السّلام : اگر احرام بستى و از ماه رجب هنوز يك شبانه روز باقى است، عمره تو رجبيّه است.
26 ـ على بن جعفر: از امام كاظم عليه السّلام پرسيدم: عمره رجب چيست؟ فرمود: هرگاه در ماه رجب احرام بستى ـ هر چند يك روز از آن باشد ـ عمره رجب را درك كرده اى، اگر چه در ماه شعبان برسى، چرا كه اگر در ماه رجب احرام بستى، عمره رجب است.
فضيلت عمره در ماه رمضان
27 ـ يوسف بن عبدالله بن سلام از مادر بزرگش ـ ام معقل ـ نقل كرده: چون پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله آخرين حج را انجام داد ، ما را شترى بود كه ابو معقل آن را در راه خدا قرار داده بود و به ما بيمارى رسيد و ابو معقل از دنيا رفت و پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله براى حج بيرون آمد. چون از حجّ خود فارغ شد، خدمتش رسيدم. فرمود: اى ام معقل! چه شد كه با ما به حج نيامدى؟ گفتم: آماده شده بوديم كه ابو معقل از دنيا رفت، شترى داشتيم كه با آن به حج مى رفتيم. ابومعقل وصيت كرد كه در راه خدا مصرف شود. فرمود: چرا با آن شتر به حج نيامدى؟ حج هم راه خداست! پس حال كه حج با ما را از كف دادى، پس در ماه رمضان به عمره برو كه همچون حج است. پس ام معقل مى گفت: حج، حج است و عمره ، عمره است. اين را پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله برايم فرمود، نمى دانم كه آيا تنها براى من چنين است؟
28 ـ وليد بن صبيح: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: به ما چنين رسيده كه عمره در ماه رمضان با حج برابر است. فرمود: اين در مورد زنى است كه رسول خدا صلّى الله عليه و آله به او وعده داد و فرمود: در ماه رمضان عمره بگزار، كه براى تو يك حجّ است.
29 ـ حمّاد بن عثمان: هرگاه امام صادق عليه السّلام مى خواست عمره برود، منتظر صبح روز بيست و سوّم ماه رمضان مى شد، آنگاه همان روز، احرام بسته بيرون مى شد.
30 ـ على بن حديد: در سال 213 در ماه رمضان ساكن مدينه بودم. چون عيد فطر نزديك شد، به امام جواد عليه السّلام نوشتم و از او پرسيدم كه براى عمره ماه رمضان بيرون شوم برتر است، يا آن كه صبر كنم تا ماه به پايان برسد و همه روزه هايم را بگيرم؟ نامه اى به خطّ خويش برايم نوشت: رحمت خدا بر تو، پرسيدى كه كدام عمره برتر است، عمره ماه رمضان برتر است. خداى رحمتت كند.
عمره مفرده در ماه هاى حج
31 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : كسى كه در ماه هاى حج[2] عمره انجام دهد و برگردد و حج
انجام ندهد، اين عمره مفرده است و اگر حج انجام دهد، عمره اش تمتّع است.
32 ـ امام صادق عليه السّلام : امام حسين عليه السّلام در ذى حجّه عمره انجام داد. سپس روز ترويه (هشتم ذى حجّه) به سوى عراق حركت كرد، در حالى كه مردم به سوى منى مى رفتند و كسى كه نخواهد حج انجام دهد، عمره در ذى حجّه براى او اشكالى ندارد.
33 ـ امام صادق عليه السّلام : عمره مفرده در ماه هاى حج اشكالى ندارد. سپس به سوى خانواده خود بر مى گردد.
34 ـ عمره مبتوله (بريده) آن است كه شخص، خانه خدا را طواف كند و سعى و صفا و مروه انجام دهد و از احرام درآيد. پس اگر خواست همان ساعت برگردد، بر مى گردد و كوچ مى كند.
عمره هاى پيامبر صلّى الله عليه و آله
35 ـ امام صادق عليه السّلام : پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله سه عمره جدا جدا انجام داد: يكى عمره اى در ذى قعده كه از عُسفان احرام بست كه عمره حديبيّه است، يكى عمره اى كه از جُحفه محرِم شد كه عمره قضا بود، يكى هم عمره اى كه پس از بازگشت از جنگ حنين و طائف، از جعرانه احرام بست.
36 ـ ابن عبّاس: پيامبر صلّى الله عليه و آله چهار عمره انجام داد: عمره حديبيّه، عمره قضا در سال بعد، سوم از جعرانه و چهارم همراه با حجّ خود.
37 ـ ابو اسحاق: از مسروق، عطاء و مجاهد پرسيدم. گفتند: پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله در ذى حجّه پيش از آن كه حج بگزارد، عمره كرد. و از براء بن عازب شنيدم كه مى گفت: پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله دوبار در ماه ذى قعده پيش از آن كه حج گزارد، عمره كرد.
38 ـ محرّش كعبى: پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله ، شبانه به قصد عمره از جعرانه بيرون آمد.
شب به مكّه رسيد، عمره اش را انجام داد. همان شب بيرون شد و صبح در جعرانه بود، همچون كسى كه شب را آن جا باشد، هنگام ظهر فردا از وسط «سَرِف»[3] بيرون شد، تا آن كه از راه اصلى آمد، راه جمع (مزدلفه) در ميان سرف. از اين رو عمره او بر مردم پوشيده ماند.در باره تعداد و زمان عمره هاى حضرت رسول اكرم صلّى الله عليه و آله ، روايات مختلفى نقل شده است كه مى توان از مجموع آن ها نتيجه گرفت كه آن حضرت، سه عمره مفرده انجام داده است و رواياتى كه عمره هاى حضرت را چهار بار گفته اند، عمره حضرت در حجّة الوداع را نيز به آن ها افزوده اند و احاديثى كه آن ها را دو بار دانسته اند، تنها عمره هاى آشكار حضرت را بيان نموده اند. به عبارت ديگر حضرت پس از پيكار حنين، در شب از جعرانه به مكّه آمد و پس از انجام عمره به جعرانه بازگشت و صبح، مانند ديگران از خواب برخاست، از اين رو عمره ايشان بر بسيارى پوشيده ماند.
محدّثان، بيشتر زمان وقوع عمره هاى حضرت را در ماه ذى قعده دانسته اند و برخى شوال و رجب را نيز افزوده اند.

 

کلمات جستجو:

فروش فیش حج,خرید فیش حج,خرید و فروش فیش حج,فیش حج,اخبار حج,سازمان حج و زیارت,فضيلت های عمره

از آغاز تا پايان در سفر حجّ
اين بخش شامل مواردى است كه در طول سفر، از آغاز تا پايان، بايد مورد توجه زائر قرار گيرد. اين موارد را ذيل چند عنوان مى نگريم:
نماز، دعا، صدقه
 اخلاق مسافرت
 خودسازى در حج
 فقه معيشت در سفر
 مقررات حج
1 ـ نماز، دعا، صدقه
الف ـ نماز
  محافظت بر نماز و انجام آن در اوقات فضيلت و بدون تأخير، مهمترين وظيفه اى است كه در آداب سفر مورد تأكيد قرار گرفته است. بويژه در سفر حج كه اساس آن عبوديت و هدف آن تقرب به خداوند است. در نماز اول وقت، كه بهترين نيايش و زيباترين تصوير بندگى است، نبايد اندك تسامحى روا داشت.
در روايات بدين نكته مهم توجه داده شده است. امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد:
«اِخْتَبِرُوا إِخْوَانَكُمْ بِخَصْلَتَيْنِ، فَإِنْ كَانَتَا فِيهِمْ وَإِلاّ فَاعْزُبْ ثُمَّ اعْزُبْ ثُمَّ اعْزُبْ: المُحَافَظَةِ عَلَى الصَّلَوَاتِ فى مَوَاقِيتِهَا، وَ الْبِرِّ بِالاِْخْوَانِ فى الْعُسْرِ وَ الْيُسْرِ».
«برادرانتان را با دو خصلت بيازماييد اگر داراى اين دو خصلت نبودند از آنان فاصله بگيريد وفاصله بگيريد، و باز هم فاصله بگيريد! يكى از اين دو، محافظت بر اوقات نماز است و ديگرى نيكى با برادران در رنج و راحت.»
به همين دليل از مسافرتى كه به نماز لطمه زند منع و نهى شده است. على(عليه السلام) فرمود:
«لا يَخْرُج الرّجُلُ فى سَفَر يَخَافُ مِنْهُ عَلى دِيْنِهِ وَصَلاتِهِ».
«نبايد كسى به سفرى برود كه خوف آن داشته باشد كه به دين يا نماز او لطمه اى وارد شود.»
  بديهى است كه سفر حج ويژگى خاصى دارد و زائر گرامى بايد نماز را در صدر وظائف خود قرار دهد و از اول وقت تأخير نيندازد و حتى الامكان با جماعت و در مسجد بخواند. به مجرد ورود به فرودگاه جده، اگر وقت نماز است زائران نماز را به جماعت بخوانند و چون به مكه يا مدينه رسيدند نماز خود را در مسجدالحرام و مسجدالنبى به جماعت بخوانند و اگر از اين دو مسجد دور بودند در يكى از مساجد نزديك، به نماز حاضر شوند كه دور از انصاف است شخص در مكه يا مدينه باشد اما نماز را در مسجدالحرام و مسجدالنبى بجا نياورد ويا فرادى نماز بخواند و در نماز جماعت كه با آن شكوه و عظمت با حضور نمازگزاران بى شمار از كشورهاى مختلف جهان برگزار مى شود، شركت نداشته باشد. با اين كه در روايات ما به حضور در اين گونه جماعات توصيه شده است و اجر و پاداش معنوى دارد، البته رعايت وظائف نمازگزار در شرايط تقيه نيز نبايد از نظر دور بماند. در مسجدالحرام و مسجدالنبى، و ساير مساجد و اماكنى كه غير شيعه حضور دارند از همراه داشتن مهر، سنگ، حصير، و يا قطعات كاغذ براى سجده جداً خوددارى كند و به همان نحو كه ديگران نماز مى خوانند و سجده مى كنند عمل شود كه در آن زمان و موقعيت تكليف جز اين نيست. در روايات آمده است كه ثواب نماز در مسجدالنبى معادل هزار نماز است از اين رو زائر مدينه بايد سعى كند نماز خود را در مسجد رسول خدا بخواند و از خواندن نماز در كنار بقيع يا حاشيه خيابانها خوددارى كند و نماز زيارت ائمه بقيع(عليهم السلام) را كه هر يك دو ركعت است و نيز نماز زيارت پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و حضرت زهرا(عليها السلام) را در مسجدالنبى(صلى الله عليه وآله)بخواند; زيرا علاوه بر آن كه از ثواب نماز در مسجد پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) بهره مند مى شود، رعايت شؤونات شيعه را نموده است. چه، آنها نماز در قبرستان را حرام مى دانند، هرچند اين نظر در فقه ما نيست اما در هر حال افضل اماكن براى نماز مسجد رسول الله(صلى الله عليه وآله)است.
ب ـ دعا
دعا ايجاد ارتباط قلبى با خدا و استمداد از امدادهاى غيبى اوست. بخش عظيمى از فرهنگ پربار شيعه را دعا تشكيل مى دهد، ادعيه و زيارات وارده از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و امامان معصوم ـ عليهم صلوة الله و سلامه ـ گنجينه معارف الهى است كه بر زبان اولياى خدا جارى شده و به تعبير حضرت امام خمينى ـ قدس سره ـ : «دعا قرآنِ صاعد است» مداومت بر ادعيه و توجه به مفاهيم آنها غناى روحى مى بخشد و باعث اطمينان قلب و عميق تر شدن ايمان و حفظ و حراست در سفر مى گردد.   براى سفر به ويژه سفر حج و عمره نيز از آغاز تا پايان و طى مسير، ادعيه اى است كه به لحاظ اختصار، مواردى را ذكر مى كنيم و بيش از آن را به كتب ادعيه موكول مى نمائيم.
غسل و دعاى آن قبل از سفر
مستحب است پيش از سفر غسل كرده، اين دعا را بخواند:
«بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ وَعَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللهِ وَالصَّادِقِينَ عَنِ اللهِ ـ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِمْ اَجْمَعِينَ ـ اَللّهُمَّ طَهِّرْ بِهِ قَلْبِى، وَاشْرَحْ بِهِ صَدْرى، وَنَوِّرْ بِهِ قَبْرى، اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ لى نُوراً وَطَهُوراً وَحِرْزاً وَشِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاء وَآفَة وَعاهَة وَسُوء مِمّا اَخافُ وَاَحْذَرُ، وَطَهِّرْ قَلْبى وَجَوارِحى وَعِظامى وَدَمى وَشَعْرى وَبَشَرى وَمُخِّى وَعَصَبى وَما اَقَلَّتِ الاَْرْضُ مِنّى، اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ لى شاهِداً يَوْمَ حاجَتى وَفَقْرى وَفاقَتى اِلَيْكَ يا رَبَّ الْعالَمِينَ، اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْء قَدِيرٌ».
  ذعا هنگام خروج از خانه
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: «بهترين چيزى كه مسافر براى خانواده اش مى گذارد، اين است كه هنگام خارج شدن از خانه دو ركعت نماز بخواند و سپس اين دعا را تلاوت كند:
اَللّـهُمَّ اِنِّى اَسْتَوْدِعُكَ نَفْسى وَاَهْلى وَمَالى وَذُرِّيَّتى وَدُنْياىَ وَ آخِرَتى وَاَمانَتى وَخاتِمَةَ عَمَلى».(1)
«بار خدايا! خود و خاندانم، مال و فرزندانم، دنيا و آخرتم و امانت و پايان كارم را به تو مى سپارم.»
پس هرگاه چنين كند و نماز و دعا را بخواند خداوند خواسته اش را اجابت فرمايد. نقل شده است كه پيامبر(صلى الله عليه وآله) هنگام سفر اين دعا را  مى خواندند:
  «اَللّهُمَّ بِكَ أَسْتَعِينُ وَعَلَيْكَ أَتَوَكَّلُ، اَللّهُمَّ ذَلِّلْ لى صُعُوبَةَ أَمْرى وَسَهِّلْ عَلَيَّ مَشَقَّةَ سَفَرى، وَارْزُقْنى الْخَيْرَ أَكْثَرَ مِمّا أَطْلُبُ، وَاصْرِفْ عَنّى كُلَّ شَرٍّ، رَبِّ اشْرَحْ لى صَدْرى، وَنَوِّرْ قَلْبى، وَيَسِّرْ لى أَمْرى، اَللّهُمَّ إِنّى اسْتَحْفِظُكَ وَاسْتَوْدِعُكَ نَفْسى وَدينى وَأَهْلى وَأَقارِبى وَكُلَّ مَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَيَّ وَعَلَيْهِمْ مِن آخِرَة وَدُنْيَا، فَاحْفَظْنا أجْمَعينَ مِنْ كُلِّ سُوء يا كَريم».
در روايات ديگر آمده كه هنگام ترك خانه، بر در خانه توقف كند و سوره «حمد، اخلاص، معوذتين، قدر و آية الكرسى» را تلاوت كند و اين دعا را بخواند:
«اَللّـهُمَّ احْفَظْنى وَاحْفَظْ ما مَعى، وَسَلِّمْنى وَسَلِّمْ ما مَعى، وَبَلِّغْنى وَبَلِّغْ ما مَعى، بِبَلاغِكَ الْحَسَنِ الْجَمِيلِ».
   «بار خدايا! مرا و همراهان مرا حفظ كن و  بسلامت بدار و به نيكوترين وجه به مقصد برسان.»
اين دعا نيز از امام صادق(عليه السلام) است كه هنگام ترك وطن و خارج شدن از خانه خوانده مى شود:
«اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ خَيْرَ ما خَرَجْتُ لَهُ، وَاَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ ما خَرَجْتُ لَهُ، اَللّـهُمَّ اَوْسِعْ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِكَ، وَاَتْمِمْ عَلَىَّ نِعْمَتَكَ، وَاسْتَعْمِلْنى فى طاعَتِكَ، وَاجْعَلْ رَغْبَتى فيما عِنْدَكَ، وَتَوَفَّنى عَلى مِلَّتِكَ وَمِلَّةِ رَسُولِكَ».(1)
«بار خدايا! بهترين چيزى كه براى آن خارج شدم، از تو مى خواهم و از شرّ آنچه بدان جهت بيرون شدم به تو پناه مى برم. خدايا! فضل خويش بر من بگستران و نعمتت را بر من تمام كن و مرا در اطاعت خود بكار گمار و ميل و گرايش مرا متوجه چيزى كه نزد تو يافت مى شود بگردان و بر آيين خود و آيين پيامبرت بميران.»
و نيز امام صادق(عليه السلام) فرمود: هنگامى كه به قصد حج يا عمره از منزل بيرون مى روى، دعاى فرج را بخوان و آن دعا اين است:
«لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ الْحَليمُ الْكَرِيمُ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ الْعَلىُّ الْعَظِيمُ، سُبْحانَ اللهِ رَبِّ السَّمواتِ السَّبْعِ وَرَبِّ الاَْرَضِينَ السَّبْعِ وَرَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، وَالْحَمْدُ للهِِ رَبِّ الْعالَمِينَ».
و در توصيه حضرت رضا(عليه السلام) است كه هرگاه قصد حج كنى خانواده ات را جمع كن و دو ركعت نماز بجاى آور و خداوند را حمد و ثنا بگو و بر پيامبرش درود فرست و دستهايت را به دعا بردار و بگو:
«اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْتَوْدِعُكَ الْيَوْمَ دينى وَنَفْسى وَمالى وَاَهْلى وَ وُلْدى وَجَميعَ جيرانى وَاِخْوانِنَا الْمُؤْمِنينَ الشّاهِدَ مِنْهُمْ وَالْغائِبَ عَنّا».
«بار خدايا! امروز دينم را و خود را و مال و خاندان و فرزندان و همه همسايگان و برادران مؤمن، چه حاضر و چه غايب، را به تو مى سپارم.»
«اَللّـهُمَّ اِنّى اَعُوذُ بِكَ مِنْ وَعْثاءِ السَّفَرِ وَكَآبَةِ  الْحُزْنِ».
  «بار خدايا! از رنج سفر و ناراحتى اندوه به تو پناه مى برم.»
و نيز فرمود: بخواند: «بِسْمِ اللهِ ما شاءَ اللهُ لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ».
دعا هنگام سوار شدن
على(عليه السلام) فرمود: هنگام سوار شدن بر وسيله نقليه، اين دعا را بخواند:
«بِسْمِ اللهِ، اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذى اَكْرَمَنا، وَحَمَلَنا فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ، وَرَزَقَنا مِنَ الطَّيِّباتِ، وَفَضَّلَنا عَلى كَثير مِمَّنْ خَلَقَ تَفْضيلاً، سُبْحانَ الَّذى سَخَّرَ لَنا هذا وَما كُنّا لَهُ مُقْرِنينَ وَإنّا إلى ربِّنا لَمُنْقَلِبون، رَبِّ اغْفِرْ لى ذُنُوبى اِنَّهُ لايَغْفِرُالذُّنُوبَ اِلاّ اَنْتَ».
   «بنام خدا، سپاس خداى را كه ما را گرامى داشت و در خشكى و دريا حمل فرمود و از غذاهاى پاكيزه روزى داد و بر بسيارى از مخلوقاتش برترى بخشيد. منزه است آنكس كه اين مركب را مسخر ما ساخت و ما هماورد آن نبوديم (و تسخير آن در توان ما نبود) خدايا! گناهانم را بيامرز كه جز تو آمرزنده گناهان نيست.»(1)
اين دعا نيز از امام صادق(عليه السلام) نقل شده است:
«اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذى هَدانا لِلاِْسْلامِ وَمَنَّ عَلَيْنا بِمُحَمَّد صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، سُبْحانَ الَّذى سَخَّرَ لَنا هذا وَما كُنّا لَهُ مُقْرِنِينَ وَإِنّا اِلى رَبِّنا لَمُنْقَلِبُونَ، وَالْحَمْدُ للهِِ رَبِّ الْعالَمينَ، اَللّهُمَّ اَنْتَ الْحامِلُ عَلَى الظَّهْرِ وَالْمُسْتَعانُ عَلَى الاَْمْرِ، اَللّهُمَّ بَلِّغْنا بَلاغاً يَبْلُغُ اِلى خَيْرِ بَلاغ، يَبْلُغُ اِلى مَغْفِرَتِكَ وَرِضْوَانِكَ، اَللّهُمَّ لا طَيْرَ اِلاّ طَيْرُكَ وَلا خَيْرَ اِلاّ خَيْرُكَ وَلا حافِظَ غَيْرُكَ».
امام سجاد(عليه السلام) فرمود: هرگاه كسى پياده حج كند و سوره «قدر» را بخواند رنج پياده رفتن را احساس نخواهد كرد و نيز فرمود: كسى هنگام سوار شدن «انّا انزلنا» را نمى خواند مگر آن كه سالم و آمرزيده پياده شود.
 و نيز حضرت رضا(عليه السلام) توصيه مى فرمايد:
«عَلَيْكَ بِكَثْرَةِ الاِسْتِغْفَارِ وَ التَّسْبِيحِ وَ التَّهْلِيلِ وَ التَّكْبِيرِ وَ الصَّلاةِ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِهِ».
«مسافر در حال سفر و طى مسير، بسيار استغفار كند و بسيار تسبيح، تهليل و تكبير بگويد و بر محمد و خاندانش صلوات فرستد.»
بنابر اين راهيان خانه خدا بايد از هر لحظه اين
سفر روحانى بهره گيرند و در طول سفر با اذكار و
اوراد و ادعيه و صلوات و سلام، روح خود را جلا و صفا دهند كه دلها بياد خدا آرام گيرد، " اَلا بِذِكْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ
الْقُلُوبُ".
اين ها بخشى از ادعيه سفر است. اما ادعيه خاص حج و عمره، چون دعاى احرام، دعاى ورود به مسجدالحرام، ادعيه طواف، اذكار و ادعيه سعى و .. . تا دعاهاى روز عرفه وساير مشاهد مكرمه در مناسك و كتب ادعيه آمده كه از خواندن آنها غفلت نخواهند كرد. همچنين تلاوت قرآن بويژه در حرمين شريفين و محل نزول قرآن و حتى الامكان ختم قرآن در ايام حج، از اهم عبادات و اذكار و آداب
شمرده شده است. 
  ج ـ صدقه
كمك به مستمندان و صدقات مستحبى در همه حال; بويژه سفر كه در روايات بدان توصيه شده و آن را عامل دفع بلاها و خطرها دانسته اند. بنابر اين زائر هنگام عزيمت چيزى را بعنوان صدقه اختصاص دهد و اگر نيازمندانى در سفر ديد از دادن صدقه كوتاهى نكند.
در روايت است كه از امام صادق(عليه السلام) سؤال شد آيا در روزهايى مانند چهارشنبه مسافرت كراهت دارد؟( حضرت در پاسخ فرمود: «اِفْتَحْ سَفَرَكَ بِالصَّدَقَة، وَاقْرأْ آيَةَ الْكُرْسى اِذا بَدا لَك»; «سفرت را با صدقه آغاز كن و براى رفع نگرانى خود «آية الكرسى» را بخوان».


 

کلمات جستجو:

فروش فیش حج,سفر حج,اخبار حج,سازمان حج و زیارت,اخبار ثبت نام مکه

آماده شدن سفر حج:
 يادگيرى و تمرين احكام و مناسك
 اداى حقوق واجب
 تهذيب نفس و توبه
 لوازم سفــر
1 ـ يادگيرى و تمرين احكام و مناسك
يادگيرى احكام شرعى و مناسك حج مهمترين وظيفه زائر است; زيرا او براى انجام عبادتى ره مى سپرد كه اگر صحيح انجام نشود سعى و تلاشش بيهوده و موجب پشيمانى وى خواهد بود.
حال كه زائر پس از انتظار طولانى، توفيق تشرف به حج و عمره را به دست آورده، بيش از هر چيز، بايد به  اصل مطلب كه همانا صحت و قبولى اعمال اوست بينديشد.
 الف ـ نماز
در اين ميان فراگيرى نماز و اصلاح قرائت و اذكار و صحيح انجام دادن غسل و وضو و ساير مقدمات و مقارنات نماز، از وظايف مهم است; زيرا نماز جزئى است از اعمال عمره و حج، بعلاوه آن كه نماز يك فريضه يوميه همگانى است از اول تكليف تا پايان عمر، براى همه كس در همه حال، در سفر و حضر، سلامت و بيمارى، امن و خوف و ... و تقصير در انجام آن و كوتاهى در يادگيرى احكامش گناهى است نابخشودنى و اگر نماز بدرستى و در قالب احكام مقرره انجام نگيرد و پذيرفته نشود، ساير اعمال نيز قبول نخواهد شد چنانكه در روايات آمده است: «فَإِنْ قُبلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا».
بنابراين، قبولى حج و صحت آن منوط به صحت نماز و قبولى آن است و اگر غفلت و بى توجهى به اين وظيفه مهم بشود نه تنها حج وعمره پذيرفته نيست كه در امور خانوادگى و زناشويى نيز عواقب نامطلوبى ببار خواهد آورد.بنابر اين، زائر خانه خدا، بايد قبل از عزيمت، نزد علماى محل يا كسانى ديگر كه نمازشان صحيح است، نماز و احكام مربوط به آن را كنترل كند و اگر اشكالى داشت بطور جدى در رفع و اصلاح آن بكوشد و قبل از عزيمت در جلسات آموزش احكام، نزد روحانى گروه تمرين كند و در طى سفر نيز براى رفع اشكالات بكوشد و به جاى صحبت هاى غير مفيد، با همسفران از احكام و مسائل سخن بگويد و زائران يكديگر را در اصلاح قرائت و حمد و سوره يارى دهند.
ب ـ مناسك حج و عمره
آشنايى با مناسك حج و عمره از ديگر وظايف شرعى و مقدماتى زائر است.
چه از طريق خواندن كتاب مناسك، طبق فتواى مرجع تقليد خود كه بايد از قبل مشخص كرده باشد، و چه از طريق شركت در جلسات آموزشى كه پيش از حركت طى چند هفته تشكيل مى شود. در اين مرحله تصوير كلّى حج و عمره، آداب احرام; يعنى «پوشيدن لباس مخصوص، نيّت و تلبيه» و احكام آن و نيز محرّمات بيست و چهارگانه احرام و دعاهاى مربوطه شايان توجه است و نيز يادگيرى «عمره تمتع» و اركان آن: «احرام، طواف، نماز طواف، سعى و تقصير» و «عمره مفرده» كه علاوه بر اينها «طواف نساء و نماز طواف نساء» دارد و جزئيات احكام و دعاهاى مربوطه ديگر، و نيز اعمال «حج تمتع» شامل: «احرام در مكه، وقوف به عرفات، وقوف به مشعر، رمى جمره عقبه در منا، قربانى، حلق، مبيت در منا در شبهاى يازدهم و دوازدهم و رمى جمرات در روزهاى آن»، و سپس «اعمال مكه» شامل: «طواف، نماز طواف، سعى صفا و مروه، طواف نساء و نماز آن»، و احكامى كه هر يك دارد. (بعلاوه وظايف اخلاقى كه خواهد آمد.)
اينها اصول اوليه مناسك است كه بايد زائر جزئيات و فروع آن را بداند و بخواند و با حضور روحانى گروه تكرار كند و در عمل نيز با پيروى روحانى و راهنمايان خود، در حسن انجامش بكوشد. تجربه نشان داده است كه كوتاهى در فراگيرى مناسك و يا تكروى در انجام آنها، مشكلاتى براى زائر بوجود آورده كه پس از مراجعت به وطن، متوجه آن شده و قابل جبران نبوده است.
2 ـ اداى حقوق واجب
حج و عمره و هيچ عبادت ديگر، با مال حرام پذيرفته نيست و اصولا يك مسلمان بويژه زائر خانه خدا و قبر پيامبر(صلى الله عليه وآله) را نمى سزد مال و دارائيش به حرام آلوده باشد. بنابر اين اگر زائر تا كنون پايبند وجوهات شرعيه نبوده، حتماً به عالم و فقيهى رجوع كند و واجبات مالى خود را از آغاز اشتغال و درآمد، حساب كند و خمس يا زكات يا نذورات و صدقات واجب ديگر را كه بر ذمّه اوست بپردازد و اگر تعهّدى در پرداخت نمود، بعداً خود را به پرداخت آن ملزم بداند كه در توقيع شريف حضرت مهدى  ـ عجل الله تعالى فرجه ـ آمده است:
    «لَعْنَةُ اللهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ عَلَى مَنْ أَكَلَ مِنْ مَالِنَا دِرْهَماً حَرَاماً».(1)
«لعنت خدا و ملائكه و تمام مردم بر كسى باد كه يك درهم از مال ما را به حرام بخورد.»
همچنين حقوق واجب خلق و حق الناس و مطالبات و ديون را بپردازد و از صاحبان حقوق حلّيت بخواهد و مال خود را اگر به حرام، ربا، غصب يا رشوه و حق الناس آلوده بود، در اصلاح آن بكوشد و از خداوند معذرت خواهى كرده و توبه نمايد و تكليف مطالبات و بدهى هاى خود را روشن كند و صاحبان حق را نيز به هر گونه كه ممكن است راضى نمايد و بهتر آن كه وصيت نامه اى بنويسد.اگر زائر با كسى كدورتى داشته و يا كسانى از او ناراضى بوده اند و به دلائل اخلاقى و غير آن، مديون ديگران است بايد قبل از عزيمت، در اصلاح آنها همت گمارد. حقوق اخلاقى پدر و مادر، همسر، خويشاوندان، همسايگان، شريك و ساير مسلمانان از اين موارد است. اگر از كسى غيبتى كرده يا به او تهمتى زده و يا كينه و عداوتى در دلش بوده، خود را از آلودگى آن پاكيزه كند و از ذمّه آن بدر آورد; زيرا حقوق منحصر به مسائل مالى نيست و مسائل اخلاقى اگر مهمتر نباشد دست كمى ندارد.امام صادق(عليه السلام) در حديث «مصباح الشريعه» كه
بعداً خواهد آمد، با اشاره به اداى حقوق خلقمى فرمايد:«وَ اخْرُجْ مِنْ حُقُوق تَلْزِمُكَ مِنْ جِهَةِ الْمَخْلُوقِينَ».
(حال كه عزم حج دارى) «حقوقى راكه ازناحيه خلق بر ذمه توست ادا كن و از ذمه آنها بدر آى.»
  3 ـ تهذيب نفس و توبه
زائر گرامى! بدان كه سفر مهمى را در پيش دارى، مى خواهى به مهمانى خداوند بروى. حج هجرت الى الله است و وارد شدن در محضر دوست. براى اين مهمانى بزرگ بايد خود را مهيا و روح خود را مصفا كنى و هفته ها پيش از عزيمت، با مراقبتهاى اخلاقى لازم و مجاهده و خودسازى، در تهذيب نفس بكوشى تا شايسته چنين ضيافت روحانى شوى، چشم و گوش و دست و زبان خود را از گناه مصون دارى و از گناهان گذشته توبه و استغفار كنى و با عبادت و رياضت و نماز بيشتر و تلاوت قرآن و دعاهاى مأثوره و تفكر و تأمل خود را پيرايش نموده و آرايش معنوى بدهى و در حفظ ظاهر و چهره ايمانى اهتمام ورزى تا شايستگى تشرف به حضور حق را پيدا كنى و لايق زيارت رسول الله و ائمه طاهرين شوى و از عبادات خود لذت ببرى و با عمل مقبول و سعى مشكور برگردى. على(عليه السلام) مى فرمايد:
«كَيْفَ يَجِدُلَذَّةَ الْعِبَادَةِ مَنْ لا يَصُومُ عَنِ الْهَوَى» «كسى كه از هواى نفس خوددارى و امساك نورزد، چگونه لذت عبادت را دريابد؟»عراقى گويد:به طواف كعبه رفتم به حرم رهم ندادند *** كه برونِ در چه كردى كه درون خانه آيى در اين خصوص شايسته است، روحانيون محترم كاروانها گفتار امام سجاد(عليه السلام) با شبلى را براى زائران بيان كنند كه بسيار مفيد و آموزنده است و همچنين سخنان امير مؤمنان(عليه السلام) را در نهج البلاغه و بيانات امام صادق(عليه السلام) و امام رضا(عليه السلام) را در علل الشرائع و وسائل الشيعه و ساير كتب حديث كه گنجينه هاى پربهايى است.
4 ـ لوازم سفر
در سفر حج و عمره نمى توان همه امكانات را همراه داشت و لذا بايد به لوازم ضرورى بسنده كرد; بخشى از لوازم و امكانات اين سفر بوسيله سازمان حج و زيارت، كاروان ها و هيأت پزشكى تهيه و تأمين مى شود و بخشى ديگر را شخص زائر بايد براى خود تدارك كند كه موارد آن بوسيله مدير كاروان و از طريق جزوات آموزشى به اطلاع زائران مى رسد.

 

کلمات جستجو:

فروش فیش حج,اخبار حج,سازمان حج و زیارت,سفر حج,فیش حج,لوازم سفر به مکه

   حل مشکل اعزام به عمره به صورت استانی/ اولویت اعزام با زائران فیش دار
رئیس سازمان حج و زیارت برای رفع مشکل ویزای عمره گزاران ایرانی راهی عربستان شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، «سعید اوحدی» عصر روز سه‌شنبه 12 اسفندماه بمنظور رفع مشکل صدور ویزای عمره گزاران ایرانی به عربستان سفر کرد.مهندس اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در این باره گفت: این سفر برای رایزنی به منظور حل مشکل ویزای عمره گزاران، صورت می گیرد و امیدواریم هر چه سریعتر این مشکل حل شود و اعزام‌ها به روال عادی بازگردد.وی افزود: طی دو هفته گذشته صدور ویزای عمره گزاران به میزان 50 درصد کاهش یافته است که اگر این روند ادامه داشته باشد تغییرات زیادی در برنامه اعزام ها و جدول پروازی و گروه های قیمتی ایجاد می‌شود  و به این ترتیب برای رعایت عدالت بین زائران شاید مجبور شویم اعزام‌های مرحله دوم را از طریق قرعه کشی و به صورت استانی با تشکیل کمیته‌ای از مدیر کل اداره حج و زیارت استان، نماینده بعثه مقام معظم رهبری و مدیران کاروان‌ها انجام ‌دهیم.رئیس سازمان حج و زیارت، اظهار داشت: در این مدت تلاش های جدی از سوی دستگاه دیپلماسی کشور و سازمان حج و زیارت در خصوص رفع این مشکل صورت گرفته است و همچنین مذاکره تلفنی با وزیر حج کشور عربستان نیز برای رفع این مشکل انجام گرفته است.

 

کلمات جستجو:

فروش فیش حج,خرید فیش حج,خرید و فروش فیش حج,فیش حج,حج,اخبار حج,سازمان حج و زیارت ,اولویت حج

 

 

 

خدمات پزشکی به عمره گزاران ایرانی در 8 درمانگاه مکه

 

کلمات جستجو:

فروش فیش حج,خرید فیش حج,فیش حج,خرید و فروش فیش حج,اخبار حج,اولویت حج,سازمان حج و زیارت,اخبار حجه,اخبار روز حج

 جابجایی پرواز 10 کاروان عمره گزاران بدلیل کاهش صدور ویزا
رئیس سازمان حج و زیارت از جابجایی پرواز 10 کاروان عمره گزاران ایرانی بدلیل اختلال در روند صدور ویزای عمره خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت ، «سعید اوحدی» عصر امروز در این باره افزود: بیش از 10 روز است که کنسولگری های عربستان در تهران و مشهد صدور ویزای عمره گزاران ایرانی را تا میزان 50 درصد کاهش داده اند که بدلیل پیش بینی هایی که در این خصوص صورت گرفته بود، خوشبختانه تا امروز مشکل جدی در اعزام زائران ایرانی بوجود نیامد.وی ادامه داد: اما متأسفانه امروز مجبور شدیم بدلیل عدم صدور ویزای زائران پرواز 10 کاروان عمره گزاران را جابجا کنیم که انشاءالله پرواز این گروه از زائران حداکثر ظرف یک ماه و نیم آینده انجام خواهد گرفت و زائران این 10 کاروان به عمره مشرف خواهند شد.رئیس سازمان حج و زیارت در این خصوص اضافه کرد: پروازهای لغو شده امروز مربوط به کاروان های  استان تهران، خراسان رضوی، مازندران ، گلستان و یزد بوده است.مهندس اوحدی خاطر نشان کرد: دستگاه دیپلماسی کشور در خصوص رفع مشکل جاری تلاش جدی نموده است همچنین از سوی سازمان حج و زیارت مکاتبات لازم و مذاکراتی با وزیر حج عربستان و معاونان وی در این خصوص صورت گرفته است که امیدواریم بزودی این مسأله مرتفع گردد و عمره گزاران کشورمان بدون هیچ وقفه ای به سرزمین وحی اعزام شوند.عملیات عمره جاری از 13 آذرماه آغاز شده و تاکنون بیش از 290 هزار عمره گزار ایرانی به سرزمین وحی اعزام شده اند.امسال برای دومین سال متوالی اعزام عمره گزاران ایرانی به عربستان از نیمه اول ماه صفر انجام گرفت.

 

کلمات جستجو:

فروش فیش حج,اخبار حج,اخبار جدید حج و زیارت,سازمان حج و زیارت,فیش حج

  بهره برداري ۵۰ درصدي از طرح توسعه مسجدالحرام
يك رسانه سعودي از بهره برداري ۵۰ درصدي از طرح توسعه مسجدالحرام خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، روزنامه الوطن با انتشار تصاويري از بخشهاي آماده شده در طرح توسعه مسجدالحرام نوشت فضاهاي جديد در انتظار عمره گزاران و زائران مسجدالحرام است.اين روزنامه نوشت در راستاي اجراي دستور ملك سلمان بن عبدالعزيز براي استفاده از بخش‌هاي به اتمام رسيده در طرح توسعه مسجدالحرام، شيخ عبدالرحمن السديس رئيس كل امور حرمين شريفين اعلام كرد از بيش از ۵۰ درصد از ساختمان توسعه فعلي به زيربناي بيش از ۵۳ هزار متر مربع بهره برداري خواهد شد كه اين فضاهاي جديد گنجايش ۱۵۰ هزار نمازگزار را خواهد داشت كه امكان افزايش فضاهاي اختصاص يافته براي نماز با توجه به افزايش تعداد عمره گزاران و زائران وجود دارد.السديس همچنين از آماده شدن سيستمهاي لازم همچون روشنايي، آب زمزم، گشوده شدن هفت باب از سمت غرب و ۱۶ پله برقي خبر داد و گفت دستور ملك سلمان با توجه به افزايش تعداد عمره گزاران و زائران در سايه اجراي اقدامات مرحله سوم و پاياني طرح توسعه اجرا مي‌شود.به گفته وي، فضاهايي كه مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت سبب تسهيل بيشتر ورود و خروج زائران و عمره گزاران خواهد شد.وي همچنين از احداث ۴۵۰ سرويس بهداشتي براي زنان و مردان خبر داد و از زائران و عمره گزاران خواست با طرفهاي ذيربط در مسجدالحرام همكاري كنند و از فضاهايي كه براي نماز آماده شده، استفاده كرده و به مسيرهاي مشخص شده كه هدف از آن كاهش ازدحام است، پايبند باشند.

 

 کلمات جستجو:

فروش فیش حج,فروش فیش حج,اخبار حج,خرید و فروش فیش حج,فیش حج,سازمان حج و زیارت,اخبار حجه,مسجدالحرام

قیمت خرید فیش حج در اصفهان فروش فیش حج تمتع آماده تشرف 94 اخبار یارانه نقدی خرید فروش فیش عمره بانک ملی خریداران حج بالاترین قیمت فروش فیش حج عمره خرید فیش حج عمره اهواز زمان اعزام کاروان حج تمتع 97 دفترثبت نام حج تمتع 94 خرید و فروش فیش حج تمتع آماده اعزام, فروش فیش حج عمره کودک خرید فیش تمتع در مشهد قیمت فیش حج واجب مشهد بانک ملت حج تمتع ۹۷ خرید فروش فیش حج عمره بانک ملت تهران خرید فروش فیش حج با سود فیش حج کارزون واجب قیمت خرید فیش ازاد حج عمره سال 94 فیش حج استان کرمانشاه خرید و فروش فیش حج تمتع86 نام نویسی اولویت های عمره خراسان شمالی فروش فیش حج عمره اولویت 232 خرید عمره بانک ملت نیازمندی فیش حج فروش فیش حج تمتع 1400 خرید فیش حج ت قیمت فیش حج تمتع شیراز زمان حج تمتع نرم افزار فیش حج اندروید خرید نقدی فیش حج لیست فیش حج تمتع آماده تشرف اولین سود سهام عدالت کی واریز میشود فیش حج تهاتر خرید و فروش فیش حج عمره ششصد تومانی خرید فیش عمره سال 87 فیش حج تمتع بانک ملت فروش فیش عمره اولویت 227 فروش فیش حج عمره ملت

آمار سایت فیش حج

 

 

logo-samandehi

ثبت آگهی فیش حج با پیامک SMS

فروشنده و خریدار محترم فیش حج، شما می توانید برای درج آگهی در سایت فیش حج، علاوه بر فرم ثبت سفارش با استفاده از سامانه پیامکی متن کامل آگهی خود (اعلام خرید و یا فروش به همراه تعداد فیش، نام و نام خانوادگی ، تلفن همراه و یا ثابت و متن آگهی و شهر) را به شماره 09191168763 پیامک بفرستید، توجه داشته باشید آگهی بدون موارد بالا در سایت ثبت نمی شود.

درج آگهی در سایت فیش حج رایگان است.

حذف آگهی از سایت فیش حج

برای حذف آگهی از سایت فیش حج، با همان شماره ای که آگهی را ثبت کرده اید، عدد 2 با نام و نام خانوادگی درج شده در سایت را به شماره 09191168763 پیامک کنید و یا با شماره 09123952536 تماس بگیرید.