جستجو در خریداران و فروشندگان سایت فیش حج عمره و تمتع واجب

مناسک حج از نظر دکتر علی شریعتی

مناسک حج

مناسک جمع نسک است. از ریشه ی نسک چه معانی سر می زند ؟ پرستش ، پارایی ، ریاضت ، خشوع در برابر خدا و آنچه آدمی را به او نزدیک می کند ، آنچه آدمی برای او می کند ، شستن و پاک کردن جامه ، رسیدن به خانه ، بر راه درست و روش زیبا رفتن و به رفتن ادامه دادن ، هر حقی که از آنِ خداوند است ، آنچه به خدا تقدیم می شود ، خون و خون بها...
انسان ناسک : انسان پرستنده ی پارسا. ارض ناسک : زمین سرسبز و خرمی که باران تازه بر آن باریده! منسک : سرزمین آشنا و مانوس ، دیاری که دل را با آن الفتی و پیوندی است و راه درستی که خداوند پیش پای هر امتی نهاده است تا در جستجوی رستگاری و حق ، بر آن راه روند! و مناک نه تمام رسالهُ فقهی در آداب و اعمال حج است  و نه تمام رسالهُ فکری در فلسفهُ این آداب و تفسیر و تحلیل این اعمال ، بلکه این آداب و اعمال در حج، نام ویژه اش مناسک است و این نامی است که اسلام خود بدان داده است و نشان می دهد که تعبیر من از حج - که می گویم مجموعه ای است از حرکات، حرکات دارای نظم وابسته به زمان ، و در جمع- با این تسمیه سازگار است.
و این وشته ، تفسیر و تحلیل این بندهُ کوچک خداست دربارهُ این آداب و احکام ، و هیچ مسلمانی و وظیفه ندارد ، بر طبق آن ، مراسم حج را تلقی کند؛ که این مناسک رسالهُ فقهی نیست، رسالهُ فکری است. این است که من فقط کوشیده ام مناسک حج را تفسیر کنم . آن هم نه به نام یک روحانی ، یک مرجع اسلامی، که یک حج کننده مسلمان ، آن چنان که در بازگشت از حج ، حق دارد از حج سخن بگوید و از آنچه در آن یافته است ، و می گوید و دیگران نیز حق دارند به سخنش گوش دهند و گوش می دهند. و این نه تنها یک حق است ، و شاید ، این رسم که در بازگشت حج – نه چون رسم سفر که مردم به دیدار مسافر می روند – زائر حج ، خود خویشان و آشنایان و همسایگان خویش را دعوت می کند ، برای این بوده است که هر سال ، بدین گونه ، مسئله حج در افکار طرح شود و موضوع بحث گردد و هر کسی انچه را در میعاد خویش با خدا و خلق برداشت کرده است ، به سرزمین خویش ، ره آورد و به جمع خویش سوغات دهد و این یک آموزش بزرگ حج است که هر سال ، اقلیتی که توانسته اند، عملاً ، و اکثریتی که نتوانسته اند، نظراً ، در حج شرکت می کنند و اگر به همان اندازه که در خواب و خوراک و بهداشت و سوغات و اشراف بازی های زشت و لوکس  نمایی های حج دقت می شود، آن ها که مسئولند ، در آموزش بیش از یک میلیون مسلمانی که از سراسر جهان و از دورترین روستاها و عقب مانده ترین قبایل به حج می آیند ، دقت می شد و یک هزارم تعصب و تکیه و موشکافی و وسواسی که در فرم انجام اعمال می شود ، در فهم معنی و محتوای آن به عمل می آمد ، حج ، میتوانست هر سال دورهُ درسی باشد که صد ها هزار نمایندهُ آزاد و مشتاق را ، طی یک ماه اسلام شناسی عملی و نظری ، با روح حج و رسالت اسلام و مکتب توحید و سرنوشت ملت های مسلمان ، آشنا کند و آن گاه با دست و دلی پر ، به کشورهاشان، شهر ها و روستا ها و محیط های کار و زندگی و ایمانشان بازگرداند و آنچه آموخته است ، به مردم خویش بیاموزد و بدین گونه ، حج ، زمزمی جوشان خواهد بود که هر سال ، امت مسلمان را می تواند از زلال اندیشه و ایمان خویش مشروب سازد و یک حاج سوگند حجری که بوسیده است ، در میان مردم ، حامل نوری خواهد بود ، که تا پایان عمر ، می تواند پرتوافشان محیط تاریکش باشد و بدین گونه اگر هر کسی ، در سطح ادراک خود و مردم پیرامون خود ، لااقل ، در ایامی که نشسته است چهارصد تن از دوستان ، خویشان و همکارانش را که به دیدنش می آیند – جز با خاطرات و رویداد های تکراری و مبتذل و مهوع سفرش – با مکتب حج آشنا کند ، هر سال تمامی مسلمانان جهان ، به وسیلهُ یک میلیون و پانصد هزار آموزگار حج ، آموزش می بینند و این سنت اسلامی که مسلمانان خود باید مردم را برای دیدارش ، دعوت کند ، در دو مورد است:
یکی : حج ، و دیگری : مرگ!

مناسک حج از نظر دکتر علی شریعتی
برای اندیشیدن به حج ، سالی یک بار ، در زمان معین ، و برای اندیشیدن به مرگ! مرگ که زمان ندارد ، مرگ ، قربانی خود را خبر نمی کند ، اما ، قربانی مرگ ، تو را خبر می کند ، هشدار!
وقت!وقت!
حج ، در میان همهُ احکام و اعمال دیگر مذهبی یا غیر مذهبی، ممتاز است.
نماز کشش روح است به وی کانون معنوی جهان ، معبود و معشوق بزرگ وجود ، و به گفتهُ ویکتور هوگو : قرار گرفتنِ یک بی نهایت کوچک ، در برابر یک بی نهایت بزرگ.
این یک مفهوم ثابت مشخص است، البته در درجات متفاوت.
جهاد یک جنگ عقیدتی است ، و البته درجهُ فهم ان به عمق اندیشهُ مجاهد بستگی دارد، و این چنین است روزه ، زکوۀ...
و اما حج ؛
که می تواند آن را در یک عبارت مشخص تعریف کند ؟
حج چیست ؟
پاسخ به این سوال شاید به شمارهُ هر حج کننده ای که بیندیشید متعدد باشد. حج – به هر معنایی که فهمیده شود – حرکتی است از خود به سوی خدا ، همگام با خلق.
حج یک حکم متشابه است. همچون آیه متشابه! در قرآن آیات بر دو قسم است: محکم و متشابه.
محکمات ، آیات یک بعدی است، سخنی که یک معنای ثابت روشن دارد ، و متشابهات ، آیات چند بُعدی ، سخنی که ذهن را به راه های گوناگون می راند و چند معنی همانند از ان می فهمد.
و غنی ترین و اساسی ترین معانی،در همین ظروف متشابهات پنهان است و همین آیات است که در هر عصری و با هر کشفی بطنی از بطون بی شمار آن گشوده می شود و در تغییر و تکامل اندیشه ها و احساس ها و این بافت پیچیدۀ چند توی پر اسرار بیان ، بازتر می شود و روشن تر.
و در دل صدف مرموز این آیات متشابه است که آنـچه را باید، اندیشه های غواص قرن های آینده صید کنند و بشکافند از چشم های کم سو و اندیشه های لغزان امروز و دیروز پنهان کرده اند.
و این منشور صد پهلوی چندین رنگ آیات متشابه است که سخن قرآن را پیامی کرده است ساده، آنچنان که یک صحرا گرد بدوی به سادگی می فهمد و خود را مخاطب آن می یابد و هم یک فیلسوف متمدن از اعجاز هنری و غنای معنوی و عمق پیچیدگی فکری آن به حــیرت می افتد و هیچگاه اندیشۀ جستجوگر و دل معنی یابش به انتهای آن نمی رسد و آن را طی نمی کند!
و همین آیات متشابهات است که جاودانگی و اثـرپـذیری و آمـــوزندگی و تازگی همیشگی این کتاب را، در گذر زمان – که همه چیز را می فرساید و کهنه می کند و می میراند و می زایاند - و در زمین - که محل کون و فساد است و مرگ و حیات – تضمین کرده است.
و در چشم من ، احکام نیز همچون آیات ، به محکم و متشابه تقسیم می شوند و جهاد یک حکم محکم است و حج ، یک حکم متشابه!
و آنچه فهم این حکم متشابه را دشوار تر کرده است این است که زبانی که برای بیان آن انتخاب شده است ، یک زبان رمــزی ، و به اصــطلاح امروز، سمبلیک است.
و آنچه بر دشواری آن باز هم افزوده است این است که این زبان رمزی، لفظ نیست ، حرکت است!
و حرکتی صامت
حکمی متشابه که با حرکاتی رمزی بیان شده است!
و در حج ، تنها زبان نیست که آن را متشابه کرده است ، محتوا متشابه است!
چرا چنین ؟
زیرا که حج ، چندان ساده نیست که هرچه در دل دارد، پیش نظر یک نسل ، در یک عصر ، بیرون بریزد و بطنش را بــرای نیاز یک فهم و توان یک احساس سفره کند و آن گاه برای عصر های دیگر سنتی تکراری شود و برای نسل های دیگر تشریفاتی قالبی و حکمی تعبدی ، عبث ، خالی ، بی روح ، بی حرف ، بی نقش ، کهنه و تمتم شده و تاریخی!
وانگهی ، حج ، نمی خواهد یک عقیده ، یک دستور و یا یک ارزش را طرح کند ، حج تمامی اسلام است. اسلام با کلمات ، قرآن است و ، با انسان ها ، امام  ، و با حرکات ، حج!
چنین می نماید که خدا هرچه را خواسته است به آدمی بگوید یکجا در حج ریخته است!
از فلسفۀ وجود و جهان بینی گرفته تا فلسفۀ خلقت انسان و سیر تاریخ و مراحل تکامل آدمی – از آغاز پیدای اش بر روی خاک ، تا آخرین قلۀ کمال نهایی اش – و نیز آنچه باید بیاموزد و مراحلی که باید در بندگی طی کند تا به معراج خدایی اش اوج گیرد ، و بالأخره ، طرح تکوین نوع بشر ، تشکیل امت نومنۀ بشری و تکامل فرد بشری و اصل تغییر همیشگی ، نظم ثابت و هماهنگی دقیق با زمان و اصالت اجتماع و به طور کلی : حرکت خود آگاه و انتخاب شدۀ جمعی به سوی ابدیت مطلق ، کمال لایتناهی : خدا !
و مسئلۀ هدایت، ارزش های اخلاقی ، امامت ، امت ، مکتب ، اتصال تاریخی ، اجتماع بشری ، اشتراک فرهنگی ، اتحاد سیاسی ، وحدت طبقاتی ، وحدت نژادی ، وحدت اعتقادی ، راه ، حرکت ، جهت ، رهبری ، هدف ، مسئولیت ، ایدئولوژی ، ایثار ، تقوی ، آگاهی ، خود آگاهی ، بسیج ، تجهیز ، آمادگی ، سلاح ، استراتژی ، جهاد ، شهادت ، عشق ، خون ، پیروزی ، آزادی ...
همه چیز از جهان بینی توحبد و فلسفۀ وجود گرفته تا مبارزه با جنگ ، تبعیض و گرسنگی!
هم خدا و هم نان !
هم بندگی و هم نجات.
هم خودسازی و هم انحلال فرد در امت،
ایثار خویش ، به خلق ، اما ، نه به خاطر خویش ، و نه به خاطر خلق ، که خدا !
من از حج چه فهمیده ام ؟
باید قبلاً این سوال را پاسخ گفت که :
اساساً از حج چه میتوان فهمید؟
حج ، در یک نگرش کلی ، سیر وجودی انسان است به سوی خدا.
نمایش رمزی فلسفۀ خلقت بنی آدم است و تجسم عینی آنچه در این فلسفه مطرح است و در یک کلمه ، حج شبیه آفرینش است ، و در همان حال ، شبیه تاریخ و در همان حال ، شبیه توحید و در همان حال ، شبیه مکتب و در همان حال ، شبیه امت ( جامعۀ اعتقادی ، جامعۀ نمونه ای که اسلام می خواهد در میان انسان ها بنا کند ) و ... بالأخره ، حج نمایش رمزی است از آفرینش انسان و نیز از مکتب اسلام که در آن کارگردان خاست ، و زبان نمایش ، حرکت ، و شخصیت های اصلی : آدم ، ابراهیم ، هاجر و ابلیس ، و صحنه ها : منطقۀ حرم و مسجدالحرام ، مسعی ، عرفات و مشعر و منی ، و سمبل ها : کعبه و صفا و مروه و روز و شب و غروب و طلوع و بت و قربانی ، و جامه و آرایش : احرام و حلق و تقصیر ...
و نمایشگران ؟
این عجیب تر است
فقط یک تن  ، تو ! هر که هستی ، چه زن ، چه مرد ، چه پیر ، چه جوان ، چه سیاه ، چه سفید ، همین که در این صحنه شرکت کردی ، نقش اول را داری . هم در شخصیت آدم و هم ابراهیم و هم هاجر ، در تضادِ الله – ابلیس! چه ، این جا سخن از تشخص نیست ، حتی جنسیت مطرح نیست ، فقط یک قهرمان هست و آن انسان ! تئاتری است که در آن یک تن همۀ نقش ها را بر عهده دارد ، قهرمان داستان است و در عین حال صحنه ای باز است ، همه سال ، همۀ انسان های ایمان روی زمین ، به شرکت در این نمایش شگفت دعوت می شوند! هر که بتواند از هر کجای دنیا ، خود را در موسم برساند ، وارد صحنه می شود و نقش اول را بر عهده می گیرد ، قهرمان صحنه می شود و همۀ رُل ها را خود بازی می کند ، این جا تجزیه نیست ، تسخص نیست ، درجه بندی نیست ، همه یکی هستند و آن یکی همه ، اسلام انسان ها را اینچنین میبیند!
مگر نه یک انسان ، انسان است؟ و تو ارزش انسان را ببین در این مذهب ، که دشمن متهمش می کند که انسان را خوار می سازد! و این دروغ است
و دوست ابزارش میسازد تا، بدان ، انسان را خوار کند!و این راست است! و آیا، در تاریخ ما – که از حق کشی و ستم رشار است – مظلوم تر از اسلام هست ؟ و در اسلام ، از حج ؟ که ، به تعبیر زیبای علی – فرزند کعبه – پوستین حج را نیز وارونه بر تن کرده اند!
نه سنت انسان ، که : سنت گوسفند!
من از حج چه فهمیده ام ؟
دامنۀ معنی این چنین است ، لایتناهی است ، بی نهایت بزرگ و یک فرد ، این بی نهایت کوچک ، از آن چه می تواند فهمید ؟ در آنچه می تواند دید ؟ چگونه ؟ تا کجا ؟
به هر حال ، خوانندۀعزیز، قضیه این است؛
و اندازۀ ادعای من ، این !
اگر می خواهی عمل حج را بدانی ، رسالۀ مناسک فقها را بخوان.
اگر می خواهی معنی حج را بفهمی ، اسلام را بفهم و در آن ، انسان را بشناس.
و اگر تنها می خواهی ببینی من حج را چگونه فهمیده ام ، این نوشته را بخوان.
شاید خواندن آن تو را در فهمیدن حج و لااقل ، در اندیشیدن به حج ، اندکی ، برانگیزد.
اندکی،
همین : و نه بیش !

com.فیشحج.www

www.xn--rgbbu5cx6b.com

منبع : برگرفته از کتاب حج ، نوشته ی دکتر علی شریعتی مجموعه آثار ( 6 )

 

کلمات مرتبط کلیدی: فیش حج, مناسک حج, مناسک حج تمتع, مناسک حج واجب, مناسک حج از نظر دکتر علی شریعتی, مناسک حج و شریعتی, حج تمتع, حج عمره


دفتر خرید و فروش فیش حج اویسی
با تهیه فیش حج به سرزمین وحی سفر کنید
بهترین خریدار فیش تمتع و عمره با مناسب ترین قیمت
شماره تماس: 
خانم محمدی 09197274060 
شماره تلفن ثابت پاسخگویی تا ساعت 10 شب (10 خط ویژه) : 77325458 

خرید و فروش فیش حج تمتع وعمره در سراسر ایران
با اخذ مجوز از سازمان و زیرنظر دفاتر رسمی کشور
شماره تماس: اوسطی 09129412600 

*** بهترین خریدار نقدی فیش حج و فروشنده منصف تمتع ***
شماره تماس:
خانم ترابی  09193979927 
*** به خود می بالیم که مفتخر خدمت دهی به شما باشیم ***

فیش حج عمره و تمتع شما را با مناسبترین قیمت نقد و فوری در سراسرکشور
با مجوز رسمی از سازمان حج و زیارت خریداریم
خانم شمس 09191274155

خریدوفروش فیش عمره و تمتع فوری
شماره تماس مدیریت:
حاج ایمان 09122648807

خرید و فروش فیش حج عمره و تمتع فقط در استان تهران و البرز
خانم کریم پور 09193718323 

مرکز خرید و فروش فیش حج تمتع(واجب) در سراسر ایران
خانم رهنما 09966952325

فروش و خرید برگه حج عمره و تمتع کل ایران
حاج صالح 09126890334 

 نقل و انتقال فیش حج عمره و تمتع با بهترین قیمت
شماره تماس مدیریت دفتر: حاج امین 09199157001

خریدوفروش فیش مکه هر نوعی در کل ایران
شماره تماس سرپرست دفتر حج:  09125508898

 فروشنده و خریدار فیش حج سرتاسر ایران
حاج حمید توکلی  09125946073

خریدار در محل شما و فروشنده منصف عمره و تمتع 
حاج میثم 09382174868

خریدفروش مشاوره عمره و واجب(تمتع) توسط با سابقه ترین
حاج علیاری 09124227090

--- خرید فوری نقدی فیش حج به بالاترین قیمت بازار با پرداخت آنی --
--- فروش فوری فیش بدون واسطه و مستقیم --
-- با مجوز اصلی سازمان و امکان ارائه مجوز به خواست شما --
تور کربلا و سوریه و...
خانم یوسفی 09302121059

 
خريدار فيش مکه با بالاترين قيمت حتی در محل شما 
فروشنده فیش با منصف ترین قیمت
و ثبت نام تور عتبات: شامل کربلا و سوریه و ...
خانم کریمی  09196784089

خریدار فیش حج عمره و تمتع به صورت نقدی و فوری
سرتاسرکشور بیشتر استان مازندران
حاج ضیائی 09113119819

مرکز خرید و فروش فیش حج تهران
آژانس هواپیمایی بسطام

خریدفروش فیش عمره و تمتع
بیشتر استان همدان و در تمام ایران
خانم احمدی 09108658690  

خرید و فروش عمره و تمتع در دفتر معتبر دارنده مجوز بند پ سازمان حج و زیارت
09121777029 بسطامی 

 دفتر نوای حج ارائه دهنده ی کلیه خدمات
خرید وفروش فیش حج فقط در استان خوزستان
نقل وانتقال با مجوز سازمان حج و زیارت
مدیریت : خانم اصل صباح 09168815087

فروش ویژه دو فقره فیش واجب شهر کرج
ثبت نام سال 85 هر کدام 145 با سود فوری

 

کانال تلگرام فیش حج عمره و تمتع (واجب)

سایت فیش حج سایت فیش حج

ثبت آگهی فیش حج با پیامک SMS

فروشنده و خریدار محترم فیش حج، شما می توانید برای درج آگهی در سایت فیش حج، علاوه بر فرم ثبت سفارش با استفاده از سامانه پیامکی متن کامل آگهی خود (اعلام خرید و یا فروش به همراه تعداد فیش، نام و نام خانوادگی ، تلفن همراه و یا ثابت و متن آگهی و شهر) را به شماره 09191168763 پیامک بفرستید، توجه داشته باشید آگهی بدون موارد بالا در سایت ثبت نمی شود.

درج آگهی در سایت فیش حج رایگان است.

حذف آگهی از سایت فیش حج

برای حذف آگهی از سایت فیش حج، با همان شماره ای که آگهی را ثبت کرده اید، عدد 2 با نام و نام خانوادگی درج شده در سایت را به شماره 09191168763 پیامک کنید و یا با شماره 09123952536 تماس بگیرید.